Uganda - Cestopisy

Uganda, září 2016

Kdo chce zažít bezprostřední kontakt s gorilami horskými, zažít nádhernou přírodu a poznat úžasné lidi, ten aˇjede do Ugandy. Nebude vás tam čekat rozvinutá infrastruktura jako jinde ve světě, ale o to víc budete mít zážitků.

Tento cestopis slouží pouze jako informativní zápisky pro zjednodušení ostatním cestovatelům, kteří se rozhodnou objevit krásnou zemi Ugandu. My jsme měli omezený čas, pouze 14 dnů, ale i tak se nám Uganda vryla pod kůži. Lidé tam jsou přátelští,rádi vám pomůžou, ale není radno podceňovat určitou míru nebezpečí. Jak nám radil Tonny, neukazovat žádné zlato,nenosit foťáky v rukou, kde je hodně lidí, nedávat se zbytečně na ulici do řečí s místními, protože to je už jen krok k tomu,aby vás někteří obrali. Jinak je to procházka nádhernou krajinou, kde vše je jinak.

14.9. - přílet do Entebbe a hned první problém. Na imigračním nám z nějakého důvodu nechtěli uznat ugandská elektronická víza. Vše jsem měl zařízeno a vytisknuto podle přání ugandských úřadů a přesto se vyskytl problém. Nakonec jsme je umluvili, poslali nás k jiné přepážce a tam nám je nakonec vystavili. Zaplatili jsme 100 USD a vešli do země. Na letišti už nás čekal náš ugandský přítel Tonny a jeli jsme městskou dopravou a taxíky Matatu do Kampaly. Po cestě jsme si vyzvedli permity na Gorilla Tracking v Entebbe. Dostanete elektronické karty, které se pak odevzdávají v příslušném parku k registraci.
Úbytko: Hotel Acacia, Plot 1100 Ggaba Road, tel:+256 779 623 307
Email: hotelacacia1@gmail.com
Cena: 25 USD
Cena taxi do Kampaly: 30-40 USD
Matatu: minibus,1-3.000 UGX, podle vzdálenosti
Boda Boda: motorky, docela drahé, ale dostanou se všude, docela adrenalin,kličkují v tom provoze všemi směry.
Průvodce: Tonny Mugerwa, mugerwatonny@yahoo.com , tel: +256 789 594 320, zřídí kompletní průvodcovské služby po celé Ugandě, mladý, sympatický kluk.

15.9. - procházka Kampalou, návštěva kulturních památek s výkladem a večer nás Tonny nasadil na noční bus do Buhomy v NP Bwindy. Mezitím nám zařídil v Buhomě kontakt, který se nás ujal. Cesta trvala 11 hod.a byla dost vyčerpávající. Posledních pět hodin se jede po kamenitých cestách, kde byste autobus nečekali.
Cena: 35.000 UGX
Cena Tonnymu za dva dny služeb: 60.000 UGX.

16.9. - příjezd do Buhomy, ubytování v Gorilla Resort. Jsou to stany 5×8 m s dřevěnou terasou. Původní cena 80 USD, usmlouváno na 25 USD bez jídla. Jíst se dá v resortu za drahé peníze večeře-16.000 UGX, snídaně 7.500. V obci jídlo za 8-10.000, voda 1,5L za 3.000. To jsou všechno bělošské ceny, místní mají vše levnější.

17.9. - ráno v 7 hod.check in u brány parku, potom krátká informativní schůzka a jede se ke gorilám. My dostali rodinu Rushehuda. Měli jsme i štěstí, že jsme šli pouze 2 hodiny. Výstup do hor je opravdu náročný a je dobré se pro netrénované předem připravit. Taky dostanete možnost si zaplatit nosiče baťůžku. Někdo tu psal,že stačí zaplatit 5 USD, ale naši nosiči si řekli o 20 a nechtěli dál diskutovat. Zaplatil jsem tedy jen manželce a svůj jsem si nesl sám. Žádný velký problém v tom nebyl, ale byl jsem sám, kdo nevyužil této služby. Vidět gorilí rodinku z bezprostřední vdálenosti byl pro mě životní zážitek. Cesta zpět je již časově kratší a v 15 hod. jsme byli zpět. Večer jsem b ohužel onemocněl a museli jsme v Buhomě zůstat další dvě noci.

20.9. - odjíždíme do Bunionyi k jezeru. Původně jsme se domluvili, že pojedeme s Boda Boda za 180.000 UGX. Cesta je údajně 140 km dlouhá a já jsem ještě nebyl tak fit, abych si troufl tak daleko. Ke všemu je v horách chladněji ( 22 st. )a cesty jsou hrozné, tak jsme se nakonec domluvili, že si najmeme osobní auto s řidičem za 270.000. A dobře jsme udělali, řidič byl faj a hodně jsme se dozvěděli a ušetřili spoustu času na přejezdech. Taky je tam docela problém dostat se v odlehlejších horách z místa na místo. Neexistuje tam žádná pravidelná doprava,pouze sdílené taxi, ale to jsou menší náklaďáky, kde se lidé tísní na korbě ve stoje. A teď cestujte třeba 100 km.
Úbytko: Gorilla Packers
Cena: 35 USD se snídaní, usmlouváno na 25 bez snídaně, ale neudělali jsme dobře, stejně jsme si tu snídani museli koupit.
Jídlo: večeře-25.000 UGX
Jídlo na ulici: Chapati s vejcem-2.000
Voda: 1,5L - 2.000
Řidič: C.B.S.Tours and Travel, asiimwechris@hotmail.com , tel: +256 772 883 409, +256 752 550650, +256 703 878844

21.9. - výlet po jezeře. V hotelu nabízí výlet za 40 USD. My jsme si nakonec pronajali na dvě hodiny kayak s veslařem za 60.000 UGX a objeli velkou část jezera. Je to krásná projížďka, v dálce se pasou zebry a antilopy, míjíte hornaté a zalesněné břehy a veslař ( student )nám pořád něco vyprávěl.

22.9. - odjezd do NP Quin Elizabeth Ishassa. Do parku jsme vjeli odpoledne a nebyl to dobrý nápad, protože kromě antilop a pár buvolů a opic jsme nic nezahlédli. Klidně jsme mohli vyrazit později. Jen jsme asi dvě hodiny pozorovali lví rodinu. K večeru jsme trochu rozčarovaní odjeli do úbytka. Já jsem byl před čtyřmi lety V JAR a to je jiné safari, na každém kroku zvířata. Tady je to zase naopak hodně syrové.
Vstupné: 40 USD
Úbytko: Kashunju Guest House, kasunjugeosrey@yahoo.com
Cena: 20 USD
Jídlo: 15-25.000 UGX

23.9. - ráno se ještě vracíme do parku, protože máme ještě zaplaceno ( 24 hod.). Můj pohled na park se hned vylepšil, jakmile jsme uviděli první lvici, pak hyeny, velká stáda buvolů a slonů, všemožné druhy antilop.
po prohlídce jsme pokračovali na Kazinga Channel. Je to 40 km dlouhý kanál, který spojuje jezera Edward a George a je plný zvěře, obzvlášte hrochů. Jsou jich stovky. Bohužel jsme propásli zaplacený čas a musel bych znovu zaplatit 40 USD vstupné + 30 za plavbu kanálem. To jsem ale odmítl, nechtěli mi dovolit uhradit jen plavbu. Tak jsme se šli ubytovat. Náš řidič byl ale šikula a zařídil nám na 17 hod.soukromou loďku za 20 USD/os. Vyjížďka byla úžasná, měli jsme i průvodce, který nám říkal hodně informací o lokalitě. Všude byli samí hroši, v životě jsem tolik hrochů pohromadě neviděl. Viděli jsme i buvola, který s tam chystal nocovat, krokodýla a spoustu ptáků, např.Afrického orla, který loví ryby.
Úbytko: bydleli jsme přímo nad kanálem za městečkem, cena: 26 USD se snídaní.
Jídlo: stejné jako všude
Cena za auto: celkem 970.000 UGX. Později jsme se od Tonnyho dozvěděli, že jsme ho přeplatili, ale co už, on ale uměl zařídit úplně všechno. Ani nás to moc nemrzelo, měl velkou rodinu a dobrou vyřídilku

24.9. - zpět do Kampaly. Řidič nás vzal na křižovatku na bus, ale po hodině čekání nás nevzal, neměli jsme rezervaci a tak jsme museli čekat opět hodinu na další společnost a spoléhat se na štěstí, že bude v buse místo. Povedlo se a v 16 hod.jsme dorazili do Kampaly. Tam už na nás čekal Tonny a jeli jsme se ubytovat. S Tonnym jsme si dali večeři, přátelsky si popovídali a pro tento den se rozešli.
Úbytko: Kampala City View Guest House,tel: 0414 541731, 0782 549796
Cena: 81.000 UGX - neberou dolary
Lepší je mít na výměnu USD 100 a 50, ty se dobře mění v bankách, tam neberou menší hodnoty. Jinak ve směnárnách vezmou vše, jen za menší hodnoty dají méně. Je to tam ale vždy napsané.
Cena za bus: 25.000 UGX ( 7 hod.)

25.9. - Odjíždíme s Tonnym do Entebbe k Viktoriinu jezeru. Je to 15 min.pěšky a vstupné na pláž je 3.000 UGX, za foťák 15.000. Jídlo a pití je zakázáno tam brát. U brány jsou kontroly. Dostali jsme se tam až v 17 hod. a na tu chvíli, která zbývala do setmění se nám nechtělo platit, protože jsme měli v plánu tam zajít na celý den zítra. Ale přepočítali jsme se.

26.9. - od rána lije jako z konve a když přestalo odpoledne pršet, už jsme šli jen do městečka utratit zbytek peněz.
V úbytku se dá předplatit taxi (jejich auto) na letiště za 5 USD. Taky se ale dá jít pěšky na hlavní cestu ( 7 min.),tam chytit bílé taxi se žlutým pruhem a za 1.000 UGX jet na letiště. Jinak se na letiště nic nedostane. Jen MHD a Express bus z Kampaly.